Ugrás a tartalomra

Ferdinánd (Élmunkás) híd

leguan küldte be máj 19, 2014 időpontban
Hely/kategóriák
Létrehozás
1874

Az Osztrák Államvasút Társaság 1846-ban épült indóházának  (az 1877-ben megnyílt  Nyugati pályaudvar elődjének) vágányai megszüntették azt a szerves kapcsolatot, amely megelőzően a Lipótváros és a Terézváros között létezett a Zwey Herzen gasse (Kétszív), jelenleg Szív utca által. Ezért a Főváros perrel egy átvezető híd létesítésére kötelezte a Társaságot. Az 1874-re elkészült (kezdetben Kétszív utcai, majd Nádor nevű) híd a Kétszív utca vonalának folytatásaként a Podmaniczky utcát kötötte össze a Váci úttal. A 290 méter hosszú híd Podmaniczky utcai felvezetése 23 kő boltíven állt, a vágányok feletti rész vasrácsos szerkezetű volt, a Váci úti felvezetést vasoszlop-párokra helyezett vasgerendák tartották.

A Váci úti kapcsolat – az ottani temető felszámolását követően kialakított –  térre vezetett, 1884-től Ferdinánd, 1945-től Lehel, 1950-től Élmunkás, jelenleg ismét Lehel névvel, ezzel is összefüggésben a híd neve Ferdinánd (1948-1990 között Élmunkás) lett.

A hidat 1940-42-ben újították fel Sávoly Pál tervei alapján, ekkor nyerte el mai jellegét. A bordás lemezekkel, vasbetonból épült híd hossza 287,8 méter, szélessége 18 méter, kétoldalt 3-3 méteres járdával, amelyhez a Podmaniczky utca felől gyalogos aluljáró létesült. Az újabb  felújításra 1982-ben került sor, majd a ’90-es évek végén  a WestEnd City Center felépítése kapcsán ismételten:  a Lehel téri felhajtót a WestEnd parkolóházához kapcsolódó bekötő úttal és az ahhoz kapcsolódó új sávval bővítették ki.

A híd megépítésekor, 1873-ban a Podmaniczky utcai felhajtóívek mellvédjének aljába díszkutat helyeztek, Louis Victor Michel Mercier francia szobrász (1810-1894) nőalakos alkotásával. E szobrot 1927-ben, majd 1999-ben újrafaragták (utóbbit Varga Tamás). A  gyalogos aluljáró megnyitása mellett is a szobor a helyén maradt.  Mostanra  azonban fejét megrongálták, és pótlása csak ront a látványán.

A híd és a Váci út sarkán (Váci út 3.) 1914-16-ban  építtetett a Magyar Királyi Államvasutak egy raktárfőnökségi irodaépületet. A Mezey Sándor (MÁV főépítész) által tervezett épület a Jugendstil német szecessziós formakincsét mutatja, szépen felújított állapotában.  (Építése a szomszédos sóraktárral egyidőben történt, ezért  tévesen ráragadt a Sóház elnevezés.)

Cím

VI. kerület Ferdinánd híd
Magyarország

Hosszúsági és széleségi fokok